header

Sporten en afvallen

Sporten

Met sporten kun je zes weken na de bevalling beginnen. Teamsporten en sporten die je met z’n tweeën kunt doen, kun je beter nog even laten.

Start vooral rustig! Luister altijd naar je herstellende lichaam. Houd rekening met je lichaamsgewicht. Overgewicht verhoogt de kans op blessures. Daarnaast zijn de gewrichtsbanden gedurende drie maanden wat uitgerekt en slapper en moeten de spieren meer opvangen. Dit geeft een verhoogde kans op blessures.

Activiteiten zoals wandelen, fietsen en zwemmen zijn ideaal om mee te beginnen. Daarnaast kun je ook oefeningen doen om de buik- en bekkenspieren te versterken. Tip: ga joggen met de baby in een speciale loopbuggy!

Afvallen

Na de bevalling wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk je conditie terug en je ‘normale’ kleren weer aan kunnen. Het kan verleidelijk zijn om na de geboorte van jouw baby direct met een afslankkuur te beginnen. Streng lijnen is echter een absolute afrader. Vooral in de eerste zes tot acht weken heeft jouw lijf nodig om te ‘ontzwangeren’.

Je doet er beter aan om gezond te eten, niet te snoepen en lichamelijke oefeningen te doen. Hierdoor zul je je snel weer wat fitter voelen en die laatste kilo’s zullen dan zonder al te veel moeite verdwijnen.

Gaat dit allemaal te langzaam, dan kun je enkele maanden na de bevalling voorzichtig eens met lijnen beginnen. Je moet dan natuurlijk wel met borstvoeding gestopt zijn. Geef je namelijk borstvoeding en ben je bezig met afslanken, dan komen er giftige afvalstoffen in de moedermelk terecht. Bovendien eist borstvoeding behoorlijk veel energie en zou je zelfs iets méér moeten eten.

Je lichaam heeft tijdens deze periode zeshonderd tot duizend calorieën meer nodig dan voorheen. Zorg ook dat je voldoende kalk,eiwitten, ijzer en vitamine C binnenkrijgt.

Borstvoeding en lijnen

Ook als je borstvoeding geeft, kun je afvallen. 500 tot 750 gram gewichtsverlies per week heeft geen nadelige gevolgen voor je melk(productie). Meer informatie over borstvoeding

Gerelateerd

Meer informatie over eten en drinken tijdens de zwangerschap en sporten/afslanken ná de bevalling:
Voeding tijdens de zwangerschap Eten en drinken tijdens de zwangerschap
Lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap Sporten tijdens de zwangerschap




© 1999-2017 Beschuit Met Muisjes | adverteren | contact | Jenda | Zoekmachine optimalisatie