Terug naar de website
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
+  Beschuit Met Muisjes Forum
|-+  Zwanger worden
| |-+  Een broertje of zusje erbij
| | |-+  Tweede kindje
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Tweede kindje  (gelezen 5882 keer)
juul68
Member
**

« Gepost op: 11 Maart 2008, 19:50:39 »

Hoera ik ben in verwachting van ons tweede kindje! We weten natuurlijk nog niet wat het gaat worden maar de zwangerschap verloopt tot nu toe (20e week) prima. Ik ben wel heel benieuwd wat onze oudste ervan gaat vinden. Hij vindt het erg interessant dat er een baby in mama's buik zit maar ik weet niet hoe hij gaat reageren als zijn nieuwe broertje/zusje er straks is. Je hoort wel eens dat kinderen erg jaloers kunnen zijn.
Wie heeft er ervaring met de reactie van het eerste kind op de komst van een tweede en hebben jullie tips om onze oudste hier zo goed mogelijk op voor te bereiden? Bedankt alvast!  Lachebek
Linda0088
Moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Maart 2008, 23:20:43 »

Geen directe ervaring, maar mijn zusje heeft 2 kids (2,5 en 1 jaar nu) en ik heb het hier al eens met haar over gehad. De oudste schijnt het alleen maar leuk te vinden om er een zusje bij te hebben! Misschien als ze ouder worden het een en ander verandert?

Mijn collega heeft al uitwonende kinderen en hij vertelde dat hij de jongste minder streng behandelde en dat dat kwam omdat hij gewoon zo verschillend was vergeleken met z'n broer. Makkelijker/zelfstandiger enzo. Logisch dat zo'n kind dan meer meer vrijheid krijgt, maar volgens mij krijgt de jongste standaard meer vrijheid. Tenminste, dat hoor je vaak.

Succes met je zwangerschap meid!

Elo
Member
**

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juni 2008, 01:33:50 »

Hoera ik ben in verwachting van ons tweede kindje! We weten natuurlijk nog niet wat het gaat worden maar de zwangerschap verloopt tot nu toe (20e week) prima. Ik ben wel heel benieuwd wat onze oudste ervan gaat vinden. Hij vindt het erg interessant dat er een baby in mama's buik zit maar ik weet niet hoe hij gaat reageren als zijn nieuwe broertje/zusje er straks is. Je hoort wel eens dat kinderen erg jaloers kunnen zijn.
Wie heeft er ervaring met de reactie van het eerste kind op de komst van een tweede en hebben jullie tips om onze oudste hier zo goed mogelijk op voor te bereiden? Bedankt alvast!  Lachebek

Ik heb er zelf op dit moment geen ervaring mee, maar weet wel dat met name mijn neefje erg moest wennen toen de kleine eenmaal geboren was. Erg jaloers, zogenaamd een aai geven maar stiekem knijpen..
mam
Member
**

Onze trots: Lynn, Gwen & June

« Antwoord #3 Gepost op: 22 September 2008, 19:36:52 »

Hallo,

Ik heb wél ervaring met een tweede (en nu derde kindje wat op komst is!) kindje erbij.

Ik heb de oudste toendertijd zo veel mogelijk betrokken bij alles rondom mijn zw'ap. Bijv. eens meenemen op controle, buik eens insmeren met anti-striae crème, luiertjes op het babykamertje leggen. 

En natuurlijk de verhaaltjes voorgelezen (keer op keer) met een babypop erbij. Boeken als: "Beschuit met heel veel muisjes" en "Liselotje krijgt een zusje" vonden ze hier altijd helemaal leuk. Ook nu de 3e op komst is komen de boeken weer voor de dag en betrek ik de oudste 2 bij mijn zw'ap. In kindertermen en niet alles hoeft uitgelegd te worden natuurlijk, maar ze mogen van mij wel weten dat het kan gebeuren dat mama pijn heeft voordat de baby komt en dat ik dan naar het ziekenhuis ga waar de dokters mij helpen de baby te krijgen. De ins en outs laat ik terzijde

Ook laat ik de meiden helpen met de bedankjes maken die we straks mee gaan geven aan de visite. En natuurlijk niet te vergeten de traktatie die ze uit mogen delen op school en de zwemclub en ponyclub.

Toen Gwen eenmaal geboren was (in het ziekenhuis) was Lynn de eerste die mocht komen kijken naar haar babyzusje! Nog voordat opa en oma binnen kwamen mocht zij even wennen, even kijken en even voelen. Opa en oma kwamen na 5 minuten binnen om ons te feliciteren, hadden keurig op de gang gewacht! Vonden wij heel erg prettig en het gaf Lynn de kans om haar zusje te ontdekken! Ze vond het gelijk machtig en heel leuk. "Zo zacht, mama!" was een van de eerste dingen die ze zei en "Baby-usje taapt" (babyzusje slaapt) Zo schattig!

Wat later in de kraamweek mocht Lynn de kraamhulp helpen Gwen te wassen en af te drogen en aankleden.  En ze mocht toekijken als Gwen aan de borst lag te drinken.

Bij ons is het vanaf het begin helemaal top gegaan. Lynn reageerde super op haar zusje met wie ze meteen alles wilde delen. En ook nu nog zijn ze 2 hechte zusjes! Ben wel benieuwd hoe zij gaan reageren op hun broertje of zusje. Maar dat komt ook wel goed!

Succes!
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte