Auteur Topic: Column: cursus borstvoeding voor mannen  (gelezen 5840 keer)

Miss T

• Member
  • **
Column: cursus borstvoeding voor mannen
« Gepost op: 27 januari 2009, 09:01:09 »
Dat ik zo’n beetje de allerliefste aanstaande papa aan de haak heb geslagen, weet ik allang. Niets is hem teveel! Kopjes thee en lekkere (gezonde) dingen worden voor me gehaald; de was wordt voor me opgehangen; ik krijg hulp aangeboden bij het aantrekken van sokken en schoenen. Tel daarbij op dat ik regelmatig lekker gemasseerd word en dat iedere avond voor het slapen gaan mijn buik wordt ingesmeerd met zwangerschapsolie. Maar meegaan naar de cursus borstvoeding slaat echt alles!  :26

Met partner?
Ik heb besloten dat ik graag wil proberen om borstvoeding te gaan geven aan ons kleintje en daarom had ik me opgegeven voor een cursus van 2 avonden. Op het formulier stond de vraag of je partner meekwam. Na overleg besloot mijn vriend om gezellig mee te gaan. Ik vond dat uiteraard prima.

Help!
Vorige week was de eerste avond en hij was overdag al behoorlijk geplaagd door zijn collega’s. Toen we op het punt stonden om weg te gaan, vroeg hij ineens: “Ik zal toch niet de enige aanstaande papa zijn?!” Ik zag de lichte paniek in zijn ogen en stelde voor om samen te gaan en door het raam te kijken of er meer aanstaande vaders aanwezig waren. Zo niet, dan zou hij weer naar huis gaan en mij 2 uur later ophalen. Dat was een hele opluchting voor hem. Toen we aankwamen en door het raampje gluurden, zagen we dat er best veel aanstaande papa’s waren komen opdagen, dus ons gezamenlijke ‘uitje’ ging door. Eigenlijk was het best gezellig.

Veel informatie
Zo werden behoorlijk wat fabeltjes de wereld uitgeholpen (bijvoorbeeld: wat je wel/niet zou mogen eten en drinken tijdens de borstvoedingsperiode) en veel informatie gegeven (bijvoorbeeld: welke spullen je vooral nog even niet hoeft aan te schaffen, hoe je je kindje moet aanleggen, welke vervelende dingen je kunt tegenkomen, enz.). Maar we hebben vooral veel gelachen!

Vanavond is de tweede avond en ik weet zeker dat mijn vriend zin heeft om mee te gaan.

Miss T

« Laatst bewerkt op: 1 februari 2009, 14:22:27 door Tony »

HappyMay

• Member
  • **
Re: Column: cursus borstvoeding voor mannen
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2009, 20:05:04 »
Hé Miss T,

Wat een lieve aanstaande papa!
Die van mij is ook al zo'n schatje. Ik weet niet of ie mee zou gaan naar zo'n cursus, maar hij doet nu al lieve dingen (17 weken en al wel beetje dik, maar nog lang niet zo erg als jij denk ik haha)
Veel succes met de laatste loodjes!

Liefs May

mam

• Member
  • **
  • Onze trots: Lynn, Gwen & June
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2009, 11:10:22 »
Hey Miss T.,

Wat leuk dat je vriend het ook allemaal zo leuk vindt als jij en dat hij zelfs met je meegaat naar de bv-cursus.
Die van mij moet er niet aan denken en ik zag ook niet zo zitten dat hij meeging moet ik eerlijk bekennen. Langs mij op die avond (hier was een avond opfriscursus genoeg, vond ik, omdat ik bij ons 2e dochtertje 9 maanden bv heb gegeven!) zat een stelletje en hij zat de hele avond over haar buik te wrijven. Op een gegeven moment wist ik niet meer waar ik moest kijken! Natuurlijk is het fijn als je man/vriend graag meegaat, maar dat continu strelen vond ik het andere uiterste. Ik vond het genant!
Mss komt het ook omdat het ons 3e is, als het een eerste kindje is, is natuurlijk alles nieuw en bij een 2e of 3e ben je al veel nuchterder...
IK ga, net als jij, voor borstvoeding, want als het je gegeven is en het lukt, is het echt heel fantastisch en intiem om te mogen meemaken. Ik heb er bij ons 2e dochtertje intens van genoten. (Onze oudste heeft geen bv gehad, wegens de omstandigheden toen). Ik hoop (en ik ga er ook van uit!) dat het deze keer weer net zo gaat zijn en dat ik ook weer 9 maanden borstvoeding mag geven (of langer).

Jij ook succes met de laatste loodjes, nog even en we mogen onze wondertjes in onze armen nemen! :20

Groetjes,
Mam (Mascha)

Donataal

• Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2009, 16:29:08 »
Hoi allemaal
ja borstvoeding geven is heel bijzonder en daarnaast ook nog eens bijzonder makkelijk (geen gehannes met flesjes klaarmaken op hongerige moment supremes).

Ikzelf ben niet in de gelegenheid geweest voor het volgen van enige cursus in welke fase van de zwangerschap of bevalling dan ook, maar heb mijn dochter maar gewoon aan de borst gelegd en tataa; ze wist precies wat ze moest doen en sindsdien gaat dat helemaal prima.

Van de kinderarts kreeg ik na de bevalling de instructie mee om om de drie uur stipt haar te voeden. Met als resultaat dat ik soms met een jengelend kind zat te wachten, die zich daarna op het voedingstijdstip in diepe slaap gehuild had, zodat ik haar dan met man en macht moest wakkermaken, om vervolgens na de voeding een klaarwakker kind in slaap te moeten sussen. Hopeloos vermoeiend en van vriendinnen hoorde ik weer dat zij waren geadviseerd om op aanvraag te voeden.

Uiteindelijk ben ik maar gaan doen wat mij goed leek en dat was haar voeden wanneer ze aangaf honger te hebben. En dat bleek voor ons te werken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat, hoewel cursussen natuurlijk fijn zijn om ergens naar toe te leven, om medezwangeren te leren kennen en instructies de eventuele onzekerheid misschien weg kunnen nemen, het is een heel natuurlijk iets is wat de baby ook vanzelf zou moeten kunnen. Teveel aangeleerde technieken en kennis kan er ook voor zorgen dat je er juist gestresst mee om kan gaan. En iedereen zegt iets anders (daar kom je als nieuwe moeder heel snel achter).

Laat je dus niet gek maken en doe gewoon wat goed voelt. Mocht het niet lukken, dan kun je altijd op dat moment nog hulp vragen van de wijkverpleging, kraamhulp, moeder of vriendinnen.
veel plezier!
Donataal.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2009, 10:52:50 door Donataal »