Auteur Topic: Column: verplichte rust  (gelezen 13914 keer)

mam

• Member
  • **
  • Onze trots: Lynn, Gwen & June
Column: verplichte rust
« Gepost op: 8 november 2008, 09:47:07 »

Pretecho
Half september hadden wij onze ‘pretecho’, die zoals je hebt kunnen lezen, géén pretje bleek te zijn. Ik bleek maar nét genoeg vruchtwater te hebben en ons keuteltje bleek bijna 2 weken achter op de groei.

20-weken echo
In de tussentijd is de 20-weken echo ook alweer een tijdje achter de rug en ook daar werd hetzelfde geconstateerd als tijdens de pretecho. Een flinke groeiachterstand van de baby, 16 dagen achter nu én weinig vruchtwater. Gelukkig was het nog niet heel erg zorgwekkend en sta ik onder goede controle van de gynaecoloog in het ziekenhuis (heb een medische indicatie doordat ik eerder te vroeg ben bevallen (met keizersnede) van onze oudste dochter die ook een nog een groeiachterstand had van ruim 5 weken).

Verplichte rust
Natuurlijk bracht dit alles de nodige kopzorgen met zich mee en ja, het huilen stond me nader dan het lachen. Daarom werd er geadviseerd om voorlopig te stoppen met werken. Voor mezelf én voor de bevordering van de groei van ons ongeboren kindje.

Ik ben nu ongeveer 6 weken thuis en ik ben weer ‘rustig’ vanbinnen. Ik heb me bij het feit neergelegd dat ik niet alles kan doen, dat mijn werk op de 2e plaats komt en dat ons ongeboren kindje natuurlijk de hoogste prioriteit verdient. En de ‘verplichte rust’ lijkt zijn vruchten af te werpen: bij de laatste controle had ons kindje iets van de groeiachterstand ingehaald (4 dagen minder achter) en ook het vruchtwater was wat toegenomen. Voor mij betekent dit dus dat ik de stijgende lijn graag zo wil volhouden. Gelukkig hebben zowel mijn werkgever als de bedrijfsarts als de gynaecoloog heel veel begrip voor mijn situatie en ‘gunnen’ ze me het beste voor mezelf én voor de baby in mijn buik.

Genieten
Vooralsnog lijkt het dus goed te gaan doordat ik mijn rust neem en ‘alleen maar’ aan de baby denk. In ieder geval hoef ik me geen zorgen om mijn werk te maken en krijgen ook onze andere kindjes (2 meiden) op deze manier wat extra aandacht van mama.
Verder geniet ik van de bewegingen in mijn buik, al voel ik dit kindje bij lange na niet zoveel als onze oudste twee, omdat de placenta ervoor ligt. Maar wat niet is kan nog komen en gelukkig voel ik regelmatig wat bewegen in mijn buik.

Aftellen
En langzaam aan gaan we ook al aftellen naar dé uitgerekende datum: 11 februari 2009. Rond die datum (of hopelijk toch in ieder geval maximaal 3 weken ervoor) zullen wij onze 3e spruit in onze armen mogen houden.
Op dit moment ben ik alweer ruim 26 weken zwanger en sommige dagelijkse klusjes wegen wat zwaarder heb ik gemerkt, maar ik klaag niet hoor: nog maar 14 weken te gaan van mijn 3e én laatste zwangerschap.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2009, 21:48:24 door Tony »

Miss T

• Member
  • **
Re: Column: verplichte rust
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2008, 14:41:33 »
Lieve Masha,

Fijn dat de baby nu beter groeit!  :20 Da's goed nieuws!!
En je hebt een supermooie buik op die foto. Geniet maar van de laatste 14 weken en laat je man gewoon iets meer doen in huis.  :25

Liefs Miss T

mam

• Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2008, 19:57:20 »
Bedankt voor je complimentje Miss T.  :22Hoe gaat het met jou en je zw'ap? Alles naar wens? Jij ook genieten, hè? Dat doen wij hier natuurlijk ook... Al zal het niet meevallen mijn man meer te laten doen in het huishouden, want hij is veel van huis (is int. vrachtwagenchauffeur). Maar wij hebben veel hulp van de beide oma's die allebei heel dichtbij wonen! Dus het komt wel goed hier... Morgen weer op controle (bij de vk deze keer), ben benieuwd hoe de baby het maakt! :13

Miss T

• Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2008, 17:54:47 »
Hoi Masha,

Hoe was het bij de verloskundige vandaag? Alles goed met jou en de kleine?

Balen dat je man internationaal chauffeur is, maar wel fijn dat er lieve oma's zijn. Met mij gaat het op zich prima; ik ben alleen vreselijk moe. Ik ben deze week thuis van mijn werk en ik slaap verschrikkelijk veel. Maar verder geniet ik uiteraard volop! Afgelopen weekend hebben we de kinderwagen gehaald; komend weekend wordt de babykamer geschilderd (zachtgroen) en volgend weekend komt de kinderkamer. Het begint ineens zo dichtbij te komen.  :18

Liefs Miss T

mam

• Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2008, 20:24:04 »
Hey Miss T.,

Rust maar lekker uit, hoor, nu je thuis bent. Ik heb al weken verplichte rust en dat is heel goed voor ons kindje!
De controle gisteren was goed. Het kindje is niet gemeten, dus hoe het precies zit met de groeiachterstand zit weet ik niet, maar de buikomvang kwm overen met het aantal weken van mijn zw'ap (27). Alleen zijn ze nu gaan twijfelen over het geslacht. Er is eerst wat gezegd en nu twijfels dus alom of ze het bij het rechte eind hadden. Gelukkig maar dat we geen uitgesproken kleur gekozen hebben voor het babykamertje en dat we enkel een paar kleertjes gericht op het geslacht gekocht hebben.
Wat mijn man zijn werk betreft: dat went, hoor. Af en toe is het wel zwaar, maar ik heb idd. een hele lieve mama en schoonmama die daar waar nodig bijspringen op zijn tijd. Mij hoor je niet klagen!

Groetjes,
Mascha

Wishgirl

• Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2008, 14:04:25 »
Fijn te lezen dat het nu zo goed gaat!!

En inderdaad, de andere kids zullen het ook wel heerlijk vinden dat mama nu steeds thuis is!  :20

Groetjes, Sandra.

mam

• Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 9 december 2008, 22:20:53 »
Thanx Sandra!

Inmiddels kan ik je vertellen dat het allemaal goed gaat. Volgens de gynaecoloog is het weer een kleintje, maarja, dat zei hij bij Gwen (onze 2e) ook en zij is uiteindelijk geboren op 41/6 weken zw'ap en woog maar liefst 3630 gram bij haar geboorte. Niet bepaald een kleintje dus... Ach, de tijd zal het ons leren. Ik ben iig deze x veel nuchterder (en rustiger) dan de vorige zw'appen (ervaring?!).

Groetjes,
Mascha

P.s. de meiden vinden het heerlijk dat mama nu extra tijd voor ze heeft. Ik vind dat ook fijn natuurlijk, al is dat ook best vermoeiend soms, hoor! Druk, maar wel leuk druk! :18