Auteur Topic: Column: Hartje luisteren  (gelezen 8457 keer)

Miss T

• Member
  • **
Column: Hartje luisteren
« Gepost op: 30 augustus 2008, 18:45:23 »

Laatst heb ik geschreven dat ik draagster ben van het fragiele x-syndroom, maar dat uit de vlokkentest is gebleken dat ons kindje gezond is.

Verloskundige
Afgelopen maandag, 25 augustus, was mijn tweede afspraak bij de verloskundige. Ik had me goed voorbereid en een vragenlijstje gemaakt, zodat ik niks zou vergeten. Mijn vriend moest werken en dat vond ik wel jammer, want vandaag zou de verloskundige het hartje laten horen. Natuurlijk weten we inmiddels wel dat ons kleintje gezond is, maar het is toch een speciaal moment.
Ik had mijn moeder meegevraagd en onze digitale camera in mijn tas gestoken, zodat mijn moeder het geluid zou kunnen opnemen als we het hartje hoorden. Althans…dat hoopte ik, want ik wist niet of er geluid opgenomen kon worden met die camera.

Vragen en meten
Eerst vertelde ik de verloskundige de uitslag van de onderzoeken. Daarna stelde ze een paar vragen en toen kon ik mijn vragen stellen. Daarna mocht ik op de weegschaal (ik ben nog niks aangekomen) en ze controleerde mijn bloeddruk. Alles was in orde. Gelukkig maar!

Het hartje luisteren
Toen kwam het moment dat ik op de bank mocht gaan liggen om het hartje te horen. Blijkbaar kan dat wel even duren, omdat het kleintje opgerold of verstopt kan liggen. Maar na 10 minuten zoeken werd de blik van de verloskundige wat zorgelijk en ze stopte ermee. Mijn moeder was inmiddels wat witjes geworden en de verloskundige vertelde me dat ik een echo moest laten maken, zodat ze zeker wist dat het in orde was. Mijn moeder werd nog witter, maar ik zei overtuigd: “Nee hoor, het is gewoon een eigenwijs ding. Net papa.”  :Q De verloskundige belde met het huisartsenlaboratorium voor een spoedafspraak en ik kon er 1,5 uur later terecht.

Bellen
Toen ik buiten stond, heb ik eerst mijn vriend gebeld. Die kwam meteen naar huis en was nog net op tijd om mee te gaan. Mijn moeder wilde ook erg graag mee, want ze was op van de zenuwen.

Echo
Toen we bij het huisartsenlaboratorium aankwamen, moesten we nog lang wachten. Uiteindelijk waren we aan de beurt en kregen we ons kleintje weer op de echo te zien en we hoorden het hartje overduidelijk kloppen. Het lag heen en weer te deinen in mijn baarmoeder en we zagen de armpjes en beentjes bewegen. Ondanks dat ik ervan overtuigd was dat het allemaal in orde zou zijn, haalde ik opgelucht adem toen ik zag en hoorde dat ons kleintje in orde was. Van de medewerkster kregen we 3 foto’s mee.

Fotoboek
Inmiddels kunnen we een heel fotoboek aanleggen van ons kleintje, want we hebben nu al 6 foto’s van de drie echo’s en over enkele weken mag ik de 20-wekenecho laten maken. Volgens mij is ons kindje behoorlijk eigenwijs en wilde het persé dat papa mee zou luisteren naar het hartje. Nou, dat is in ieder geval gelukt.

Ik denk dat we nog niet klaar zijn met ons kleintje. Het zal ons nog vele slapeloze nachten en bezorgde uurtjes bezorgen: nu en in de toekomst!

Liefs Miss T

Gerelateerde artikelen:

Miss T - Vlokkentest n.a.v. het fragiele x-syndroom
Miss T - Uitslag vlokkentest
« Laatst bewerkt op: 31 december 2008, 05:50:26 door Miss T »