Auteur Topic: Column: Dubbel in het diepe  (gelezen 7011 keer)

Donataal

• Member
  • **
Column: Dubbel in het diepe
« Gepost op: 30 juli 2008, 19:17:19 »
'Donataal' is momenteel 6 maanden zwanger en beleeft haar zwangerschap vanaf een tropisch eiland, samen met haar vriend. Op Beschuit Met Muisjes schrijft zij over haar ervaringen tijdens de zwangerschap.

Een half jaar geleden had ik nooit verwacht iets voor een zwangerschapsforum te schrijven. Een half jaar geleden had ik dan ook niet verwacht zwanger te raken...

In korte tijd ben ik veranderd van nitwit naar lopende encyclopedie op zwangerschapsgebied en vind ik het leuk om de belevenissen van anderen op dit gebied te horen. Ineens sta ik in de supermarkt intieme fysieke ervaringen uit te wisselen met zwangere vage kennissen. Dingen die ik niet eens tegen mijn vriend vertel en niet alleen omdat het soms onsmakelijk is. Deze tijdelijk nieuwe vriendinnen ‘have been there and done that too’ en het samen zwelgen in leed en genieten van onbenulligheden is nu eenmaal leuker dan eenzijdig je verhaal doen.

Zwanger in het buitenland
Want wat is er veel te bespreken en te vergelijken. Naast fysieke veranderingen, loop ik tegen een heleboel andere onbekende omstandigheden op: Ik beleef het fenomeen ‘zwanger zijn in het buitenland’.

Vier jaar geleden zijn vriend en ik (beiden nog aan de "goede kant van 30") geëmigreerd naar een tropisch eiland. En nu ben ik 6 maanden zwanger; voor het eerst en zonder de bekende zwangerschapswijzers zoals Prenatal, Kraamhulp en adviezen van familie en vriendinnen bij de hand.

Ik voel me dagelijks getest door onwetendheid, wat uiteenlopend resulteert in gevoelens van boze frustratie tot trots. Dat is niet alleen afhankelijk van de mate van succesvol oplossen, maar ook van de hoeveelheid energie ik die dag heb om er mee om te kunnen gaan. Maar je wordt er wel lekker flexibel van.

Luxe en primitief
Maar dat flexibele moet je eigenlijk toch al hebben hier. Het leven is heerlijk, ik heb het strand op kruipafstand voor de deur en een relaxt agendaloos leventje. De andere kant van de medaille is echter het ontbreken van een televisie-aansluiting, waterleiding en in het algemeen een huishouden naar Nederlandse standaardnorm. Daarbij kan je denken aan een emmer als wasmachine en een gevecht zonder einde of succes tegen kakkerlakken. En hoe moet dat straks na de bevalling? Parttime werken is hier geen vanzelfsprekendheid en kindercrèches met goed opgeleid personeel evenmin.

Klimaat
De grootste beproeving van dit moment is echter het orkaanseizoen. Je hoort in Nederland regelmatig over de verwoestingen ten tijden van een orkaan en de ravage erna. Maar de hele periode van broeierige, windstille en wolkenloze hitte daaromheen, daar vertellen ze nooit over!

Onze behoorlijk ‘groene’ climate control in huis bestaat uit het openzetten van ramen en deuren; bij een 24/7 gevoelstemperatuur van boven de 40 graden ben je dus de hele dag door heet en bezweet. En dat klinkt een stuk sexier dan ik me voel momenteel!

Kortom: ik voel me bij vlagen dubbel in het diepe gegooid. Nu maar hopen dat ik mijn aangeboren zwemreflex nog heb!

Gerelateerde artikelen:

Donataal - Zwangerschapslectuur
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2008, 20:14:57 door Tony »